У Верховній Раді зареєстровано проект Закону про столицю – місто Київ. Зараз він розглядається у профільних комітетах.
У пояснювальній записці до проекту зазначається, що наразі Київ – єдине місто, у якому не діє місцеве самоврядування. У місті створена парадоксальна ситуація: виконавчим органом Київської міської ради є Київська міська державна адміністрація, яка паралельно виконує функції державної виконавчої влади; голова КМДА призначається Президентом України. Тобто, головою виконавчого органу Київради є особа, яку призначає Президент України, а міський голова, якого обирає громада, позбавлений можливості будь-яким чином впливати на процеси у місті. Громада обирає міського голову без будь-яких повноважень, а Київська міська рада не може жодним чином впливати на голову Київської міської державної адміністрації і не контролює міський бюджет, – пояснюють київські реалії автори подання. Зайняти обидва крісла (голови КМДА і міського голови) обраний громадою мер може лише з волі Президента. І то це робиться лише для того, аби у киян залишалась ілюзія, що містом керує мер.
Як відомо, такий стан речей у столиці був створений за часів Януковича з метою централізації влади. Тоді ж у місті ліквідували й районні ради. Кияни втратили будь-які важелі впливу та контролю за діяльністю виконавчих органів влади в районах.
«Мер, якого обирають кияни, безправний. Всі реальні повноваження – в голови КМДА. А насправді – на Банковій. Без погодження звідти мер навіть заступників собі призначити не може. Не кажучи вже про такий абсурд як призначення Президентом голів районів. Я розумію навіщо такий стан справ центральній владі. Я не розумію навіщо це киянам»
Саме члени цієї депутатської фракції ініціювали розробку цього законопроекту.
Новий Закон про столицю покликаний повернути Києву місцеве самоврядування. Він визначає особливий статус Києва, який полягає у здійсненні ним функцій столиці, регіону та міста. Відтак мають бути розділені посади Київського міського голови, голови Київської міської ради та голови Київської міської державної адміністрації.
«Обраний громадою мер Києва отримує всі виконавчі повноваження. Мер та його адміністрація підзвітні лише громаді та міській раді, а не Банковій. Кількість депутатів Київради скорочується до 25. Депутати працюють на постійній основі. Столиця отримує право на формування нових районів. Це дозволить відійти від нелогічного районування та перейти до історичних районних утворень. В нових районах утворюються районні ради та виконкоми, до яких переходять функції самоврядування від РДА».
Друга засаднича частина закону – районні державні адміністрації, що виконують роль «смотрящих» від центральної влади, киянам не потрібні. Замість них повинні працювати районні ради, з депутатів яких обиратимуться виконавчі органи районних рад, як органи найбільш наближені до громади міста.
Над законопроектом, окрім «Самопомочі», працювали представники київської мерії та депутати – вихідці з кличківського УДАРу: Олексій Рєзніков, Дмитро Білоцерковець, Сергій Алєксєєв. Попри те, що ці люди тепер перебувають під стягами президентської «Солідарності», про перспективу прийняття цього закону найближчим часом експерти й політики висловлюються дуже стримано. Схоже, поламати нинішню, вигідну центральній владі, київську систему управління столицею напередодні президентських виборів навряд чи вдасться. Якщо його і приймуть, то, скоріше, відтермінують дату набрання чинності.